< Generell personvernerklæring

Personvern­erklæring for kamera­overvåking

FREVAR KF («FREVAR» eller «vi») er behandlingsansvarlig for behandling av personopplysninger om følgende personer i forbindelse med kameraovervåkning i vår forretningsvirksomhet: 

  • ansatte, vikarer og andre som utfører oppgaver for FREVAR.
  • kunder som leverer slam eller avfall til gjenvinningsstasjonen.
  • andre som oppholder seg på eller ved FREVARs overvåkede områder.
  • gjester som er på avtalte og guidede besøk hos FREVAR. 

Denne personvernerklæringen beskriver hvorfor og hvordan vi bruker personopplysninger i forbindelse med kameraovervåkning i FREVAR, og hvilke rettigheter du har når vi behandler personopplysninger om deg. 

Hvorfor og hvordan bruker vi dine personopplysninger?

Vi samler inn og behandler personopplysninger i forbindelse med kameraovervåkning på FREVARs områder for følgende formål: 

  • sikre ansatte, besøkende og anlegg mot uønskede hendelser som innbrudd, hærverk og ulykker.
  • sikre stabil drift av våre anlegg og tjenester.
  • beskytte samfunnskritisk infrastruktur og miljøtekniske installasjoner.
  • beskytte eiendom og løsøre for skade eller uhell.
  • dokumentere hendelser ved behov for etterforskning eller intern granskning for å fastsette, gjøre gjeldende eller forsvare rettskrav.

Personopplysningene samles inn ved at du befinner deg på et område der det er kameraovervåkning. Enkelte kameraer blir aktivert når de oppdager bevegelse. Overvåkningen foregår bare på utvalgte steder, slik som ved innganger, porter og områder med høy sikkerhetsrisiko hvor det er nødvendig for FREVAR å ha oversikt over ferdsel og aktivitet. 

Typiske personopplysninger som samles inn, er bilde og video av personer (for eksempel ansikt, klær, kroppsholdning), atferdsmønstre og kjøretøy (for eksempel bilskilt), i tillegg til at man vet at en person har vært på et område på et bestemt tidspunkt. 

Vi behandler personopplysninger i forbindelse med kameraovervåking basert på at vi har en berettiget interesse i å ivareta sikkerheten til ansatte og beskytte eiendom og samfunnskritisk infrastruktur, herunder ved å forebygge og avdekke uautorisert adgang, dokumentere hendelser, følge opp skadesaker, utføre avviksbehandling og sikre stabil drift. Vi anser at vår berettiget interesse overstiger personvernet til den enkelte personen som fanges opp av våre kamera. 

Hvem har tilgang til personopplysninger?

Vi kan dele personopplysninger med følgende mottakere eller kategorier av mottakere: 

  • Tjenesteleverandører. Vi bruker tjenesteleverandører i forbindelse med kameraovervåkingen vår, slik som IT-leverandører (programmer for lagring og administrering av overvåkingen), som behandler personopplysninger på våre vegne som databehandlere.
  • Profesjonelle rådgivere. Vi kan dele personopplysninger med våre profesjonelle rådgivere, slik som advokater. 
  • Politiet, offentlige myndigheter og øvrige parter i henhold til rettslige forpliktelser. Vi vil kunne dele personopplysninger dersom vi anmelder forhold til politiet eller har en rettslig forpliktelse til det eller blir pålagt det av offentlige myndigheter (for eksempel av domstol eller forvaltningsorgan). 

Vi deler aldri personopplysninger med andre hvis vi ikke har rettslig grunnlag for deling og det er i henhold til forskrift om kameraovervåking i virksomhet. Utlevering av opptak vil bare skje dersom den avbildede har samtykket til utleveringen, dersom opptak utleveres til politiet i forbindelse med etterforskning av straffbare handlinger eller ulykker, eller dersom annen lovhjemmel gir adgang til utlevering. 

Når vi engasjerer databehandlere, det vil si virksomheter som behandler personopplysninger på våre vegne, sørger vi alltid for at databehandlerne gir tilstrekkelige garantier for å etterleve personvernregelverket, og at vi inngår databehandleravtaler. 

Overføringer

Vår behandling av personopplysningene i forbindelse med kameraovervåking medfører ikke overføring av personopplysninger til land utenfor EU/EØS som ikke har et tilstrekkelig beskyttelsesnivå. 

Hvor lenge lagrer vi personopplysninger?

Som en generell regel lagrer vi personopplysninger så lenge de er nødvendige for formålet de ble samlet inn og behandlet for. 

Opptak fra kameraovervåking, som inneholder personopplysninger, lagres på lokal server i Norge og slettes automatisk etter 7 dager. Hvis det er sannsynlig at opptaket vil bli utlevert til politiet i forbindelse med etterforskning av straffbare handlinger eller ulykker, vil opptak lagres inntil 30 dager. Opptakene vil kun bli gjort tilgjengelig for autoriserte personer med et konkret tjenestebehov. 

Enkelte ganger vil vi lagre personopplysninger, herunder opptak, i lengre perioder enn henholdsvis 7 og 30 dager fordi vi har en rettslig forpliktelse til det, eller fordi det anses nødvendig for å fastsette, gjøre gjeldende eller forsvare et rettskrav. 

Hvilke rettigheter har du?

Hvis vi er behandlingsansvarlig for dine personopplysninger, er du en registrert som har følgende rettigheter: 

  • Innsyn. Du kan spørre om vi behandler personopplysninger om deg eller ikke, og – hvis det er tilfellet – be om innsyn i dine personopplysninger og informasjon om vår behandling. 
  • Retting. Du kan be oss om å rette uriktige personopplysninger om deg. 
  • Sletting. Du kan be oss om å slette dine personopplysninger. 
  • Begrensning. Du kan be oss om å begrense behandlingen av dine personopplysninger. 
  • Protest. Du kan protestere mot vår behandling av personopplysninger som angår deg. 
  • Dataportabilitet. Dersom behandlingen er basert på samtykke, kan du kan be oss om å overføre dine personopplysninger til deg eller en annen behandlingsansvarlig i et strukturert, alminnelig anvendt og maskinlesbart format. 

Merk at rettighetene har flere unntak og begrensninger. Retten til innsyn skal ikke ha negativ innvirkning på andres rettigheter og friheter. For eksempel vil vi ikke gi innsyn i personopplysninger som er underlagt taushetsplikt, eller andres personopplysninger enn dine egne. 

Dersom vår bruk av personopplysninger er basert på samtykke, kan du trekke tilbake samtykket når som helst. Merk likevel at du ikke kan trekke samtykke med tilbakevirkende kraft, for eksempel dersom du har gitt samtykke til utlevering av kameraopptak. Det kan hende at vi vil be deg om å identifisere deg dersom du ønsker å utøve en rettighet ovenfor, slik at vi vet at du er den du utgir deg for å være. 

Du kan benytte deg av dine rettigheter eller trekke tilbake samtykke ved å kontakte oss via kontaktinformasjon på vår nettside. Vi vil svare deg så snart som mulig og senest innen 30 dager. Vi kan be deg om å bekrefte din identitet eller gi ytterligere informasjon før vi lar deg utøve dine rettigheter. Dette gjør vi for å sikre at vi bare gir innsyn i dine personopplysninger til deg – og ikke noen som hevder å være deg. 

Dersom du har spørsmål om vår bruk av personopplysninger eller er misfornøyd med slik bruk, vil vi gjerne at du tar kontakt med oss via kontaktinformasjon på vår nettside. Du kan også sende inn en klage til Datatilsynet, som er tilsynsmyndighet for behandling av personopplysninger i Norge. Før du sender en slik klage vil vi gjerne at du tar kontakt med oss slik at vi får muligheten til å se på saken. 

Endringer

Vi vil med jevne mellomrom endre personvernerklæringen, for eksempel fordi vi endrer tjenester eller blir underlagt nye personvernregler. Vi vil alltid sørge for at den siste oppdaterte utgaven av personvernerklæringen er tilgjengelig på denne siden.

Kontaktinformasjon

FREVAR er behandlingsansvarlig for behandlingen av personopplysninger. For spørsmål om personvern, kontakt oss via kontaktinformasjon du finner ved å trykke på denne lenken. 

Vår forretningsadresse er: 

FREVAR KF
Habornveien 61
1630 Gamle Fredrikstad
NORGE 

Vår postadresse er: 

Postboks 1430
1602 Fredrikstad 

Vårt organisasjonsnummer er 979 952 171. 

Sist endret: 2025-09-04